آخرین تحولات لبنان

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط‌زیست در خصوص توالی مرگ و میرها در باغ وحش‌های ایران گفت: بر اساس ارزیابی‌های ما علت این مرگ‌ومیرها کهولت سن بوده است، اما به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهیم.

پول خرید حیوانات باغ وحش‌ها را چه کسی می دهد؟ / ماجرای سیرک حیوانات در شیراز چه بود؟

غلامرضا ابدالی درخصوص وضعیت باغ وحش‌های ایران گفت: روند کلی اداره باغ وحش‌ها در چند سال گذشته مورد تأیید ما نیست و برای اصلاح آن اقداماتی را انجام داده‌ایم. وی در توضیح این اقدامات گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ شاخص را تعیین کرده و بر اساس آن باغ وحش‌ها را رتبه‌بندی کرده‌ایم. کارشناسان گروه‌های ارزیابی ما بر اساس این شاخص‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد باغ وحش‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اند و تا پایان سال، بررسی چهل درصد باقی مانده را نیز به پایان خواهند رساند. اگر در نتیجه این ارزیابی‌ها، کاستی و نقصانی در باغ وحش‌ها باشد، به آن‌ها تذکر داده می‌شود. مراکزی که نمره پایین‌تری بگیرند تذکر دریافت می‌کنند و به آنان مهلت داده می‌شود تا این شاخص‌ها را بهبود ببخشند و اگر باغ وحشی نتواند این شاخص‌ها را در سطح استاندارد مورد نظر ما رعایت کند، قطعاً با آن برخورد می‌شود و سازمان محیط زیست باغ وحش مذکور را پلمب می‌کند. کوشش ما این است که باغ وحش‌ها را به سطح مطلوب برسانیم.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: مواردی نظیر فضای سبز، حقوق حیوانات و فضایی که در دسترس آن  هاست، دسترسی به دامپزشکی، آموزش و اینکه چقدر به حفاظت گونه‌ها کمک می‌شود؛ شاخص‌های این سازمان برای سنجش کیفی باغ وحش‌ها عنوان کرد.

حیوانات باغ وحش ارم به‌خاطر کهولت سن تلف شدند

وی علت تلف شدن جانوران در باغ وحش ارم را بر اساس بررسی پزشک باغ وحش، کهولت سن دانست و با این حال وعده داد که ارزیاب‌های سازمان محیط زیست و تیم بررسی بیماری‌های سازمان این مسئله را راستی‌آزمایی خواهند کرد.

ابدالی در پاسخ به پیشنهاد جایگزینی باغ وحش به شیوه رایج با سافاری پارک اعلام کرد: ما این تغییر را به باغ وحش‌ها تحمیل نمی‌کنیم. بخش خصوصی خود تصمیم می‌گیرد که در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کند. اکنون در اعطای مجوز بسیار سخت‌گیری می‌کنیم و تنها به افرادی مجوز می‌دهیم که استانداردهای ما را در طراحی و ساختمان باغ وحش رعایت کنند. اما اینکه باغ وحش به شکل سنتی ساخته شود یا سافاری پارک، به سرمایه‌گذار بستگی دارد و آنچه به عهده ما قرار دارد تعیین استاندارد و نظارت بر اجرای آن است.

وی افزود: در دنیا هم باغ وحش به شکل سافاری پارک داریم و هم باغ وحش در شکل قدیمی و در ایران نیز اگر کسی درخواست مجوز برای سافاری پارک داشته باشد درصورت رعایت استانداردهای سازمان محیط زیست آن را دریافت خواهد کرد.

هزینه خریداری حیوانات باغ وحش را بخش خصوصی می‌پردازد

ابدالی راه حل سازمان محیط زیست را برای مشکل درون‌آمیزی و کهولت سن جانوران، توصیه به تبادل حیوانات میان باغ وحش‌های مختلف ایران عنوان کرد و گفت: به‌ این‌صورت که جانوران نر بین باغ وحش‌های مختلف جابه‌جا شوند و تنوع حاصل از جفت‌گیری‌های جدید مانع تشابهات ژنتیکی میان جانداران یک باغ وحش شود.

وی این موضوع را به‌عنوان زیر مجموعه شاخص سلامت حیوانات، یکی از معیارهای مدنظر محیط زیست در رتبه‌بندی باغ وحش‌ها اعلام کرد.

مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره ارزش ریالی حیوانات باغ وحش، گفت: ما این جانوران را خریداری نمی‌کنیم و بخش خصوصی این هزینه را می‌پردازد که به نرخ دلار، سن جانور و ارزش گونه بستگی دارد.باغ وحش‌ها یا بخش خصوصی هستند و یا وابسته به شهرداری که شهرداری نیز از دولت مستقل است.

هیچ مجوزی برای سیرک در شیراز داده نشده است

ابدالی در واکنش به انتشار ویدیویی از تمرین حیوانات در شیراز برای نمایش، با وجود ممنوعیت سیرک حیوانات از سال ۱۳۹۴ گفت: طبق پیگیری‌هایی که از استان فارس انجام داده‌ایم هیچ مجوزی برای سیرک در این استان صادر نشده است. وی افزود: گاه سیرک‌های خارجی از کشورهایی مانند روسیه به کشور وارد می‌شوند، اما در ایران به هیچ وجه مجوز برای سیرک صادر نمی‌شود.

ابدالی افزود: ما با هر نوع اجرای نمایش با حیوانات مخالفیم و آن را نمود حیوان آزاری می‌دانیم. وی در خصوص فیلم منتشر شده اظهار کرد: ممکن است در فضای بسته تمریناتی صورت گرفته باشد اما اجرای عمومی سیرک در شیراز اتفاق نیفتاده است.

ابدالی آموزش اقشار مردم، حفاظت گونه، کمک به پژوهش‌های علمی و تفرج را به‌عنوان وظایف باغ وحش‌های سراسر دنیا نام برد و رایج‌ترین تخلف باغ وحش‌های جهان را نیز قاچاق حیوانات دانست و افزود در ایران چنین تخلفی وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.